Antiinflammatorisk livsstil & vitamin D

Antiinflammatorisk livsstil & vitamin D

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar- 

Grunden för en antiinflammatorisk livstil handlar om att stödja immunförsvaret så att kroppen snabbt kan läka infektioner, virus och mota bort bakterier. När vårt immunförsvar är hårt belastat av en ohälsosam livsstil med näringsbrister så hinner inte kroppen med att rensa ut och bygga upp på ett effektivt sätt. Det leder till ett försvagat immunsystem som gör oss sjuka. Vitamin D har en mycket stor roll för immunförsvaret.

Under vinterhalvåret kan vi här uppe i Norden inte få i oss tillräckligt med vitamin D eftersom vår främsta källa till vitaminet är solen. Vårt avstånd till ekvatorn ger dels för få soltimmar men det är även så att solen står för lågt på himlen under dessa månader. Vitamin D tas upp i huden från solens ultravioletta strålar vilket endast kan ske under sommaren . 

För att få i sig rekommenderat intag naturligt behöver vi sola hela kroppen (ansikte, armar, ben) utan solskyddsfaktor under minst 15 minuter mitt på dagen. Om vi använder solskydd (SPF 15) behöver vi sola 7,5 timmar för att uppnå samma produktion av D-vitamin i huden som under 30 minuter oskyddat. Sola därför försiktigt men utan solskydd, se till att inte bränna dig. För mörkhyade krävs upp till sex gånger mer exponering för solljus, då en mörk hud har mer pigment och har därmed en typ att naturligt solskydd i huden. 

I våra nordliga breddgrader kan vi inte producera vitaminet alls under september/oktober-mars/april, även om solen är framme. När vi solar enligt rekommendationerna under sommaren kan kroppen lagra vitaminet i högst tre månader, vilket betyder att våra depåer är helt tömda runt jul och nyår. Vi kan få i oss en viss del av vitaminet via kosten och då främst från fet fisk, äggula och svamp men vi får inte i oss tillräckliga mängder.

 

Man behöver äta 35 ägg för att nå upp till en dagsdos vitamin D på 2000 IE.

Det finns ett stort antal studier gjorda som visar att vi kan förebygga många sjukdomar bara genom att se till att få i oss vitamin D. Bland dessa är influensa, autoimmuna sjukdomar, bröst och prostatacancer, depression, MS, diabetes typ 1 och 2, ledgångsreumatism och hjärt och kärlsjukdom. Även en mild brist kan ge upphov till allvarlig ohälsa, som till exempel benskörhet och psykiska sjukdomstillstånd.

Vitamin D är även ett steroidhormon som har stor effekt på både östrogen, testosteron och kortisol. Det är involverat i en mängd processer i kroppen och påverkar hela 2 000 av generna i vårt DNA. Vitamin D samverkar även med kalcium och magnesium. Utan tillräckliga mängder vitamin D så kan vi inte heller ta upp mineralerna kalcium och magnesium. Det är väl känt att brist på vitamin D bidrar till benskörhet eftersom vitaminet behövs för kalciumupptaget. 

Om alla i Sverige åt tillskott av vitamin D under vinterhalvåret så skulle vi få betydligt färre sjukdagar och ett bättre immunförsvar med  mindre spridning av influensa och virus. Vi kanske till och med skulle kunna sluta kalla februari för vabruari.

Vanliga symptom vid brist på vitamin D är depression, trötthet, dåligt humör, håravfall, blödande tandkött, högt blodtryck, fertilitetsproblem, bensmärta, muskelsvaghet och återkommande förkylningar och infektioner.

Vitamin D är ett oljelösligt vitamin vilket gör att man potentiellt kan få i sig för stora mängder, men det är trots det väldigt svårt att få i sig farliga mängder. De fall som har rapporterats av förgiftning har tagit ca 30 000 IE om dagen vilket är runt tio gånger mer än rekommenderat. Nyligen slog högsta förvaltningsdomstolen fast att en dagsdos på 5000 IE inte är skadligt och att betydligt högre doser inte ger några skadeverkningar eller bieffekter. Beslutet kan du läsa här

Det finns två former av vitaminet, D3, kolekalciferol, som kommer från djurriket och från solens strålar, och D2 ergokalciferol som är en vegetabilisk form. Inom funktionsmedicin förespråkas en dagsdos på 2000 IE, och en dagsdos på 5000 IE vid konstaterad brist. Tillskott bör ätas från september till april/maj, men kan ätas året runt.

Vitamin D anges antingen i mikrogram (µg) eller i internationella enheter (IE). 1 µg motsvarar 40 IE.

Det finns flera bra tillskott på marknaden och D3 är den effektivaste formen.

 

Här är ett urval av kosttillskott av bra kvalitet:

Vitamin i droppform som passar både barn och vuxna:
Holistic D3-vitamin droppar, 50 ml

Oljekapslar av hög kvalitet:
Puori D3 D-vitamin, 120 kapslar

Bra kvalitet i kapselform:
Holistic D3-vitamin 2000 IE, 180 kapslar

Högsta kvalitet med endast whole food ingredienser och 100% naturligt:
Innate Response Vitamin D3 2000 IU

Högre dos av bra kvalitet vid uttalad brist:
Thorne D-5000, 60 kapslar

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny