Återhämta dig från stress!

Återhämta dig från stress!

Här kommer mina bästa råd om hur du kan förebygga stressrelaterade sjukdomar och vad du bör tänka på när du är i hektiska perioder i livet. Jag tipsar om vilken kost som kan stötta din kropp och praktiska knep att ta till när allt bara blir för mycket. Vägen tillbaks från utmattningssyndrom är lång och snårig men tillslut kommer man ut på andra sidan. De här tipsen hjälper även dig som redan är på botten.

Stress är i vissa lägen bra och fyller en viktig funktion och det är egentligen inte stressen som gör oss sjuka utan bristen på återhämtning. Vi stressar för mycket och tillåter inte oss själva den vila och återhämtning som kroppen behöver. Vi pressar oss att orka lite till fast vi egentligen inte orkar. Stress är idag ett stort problem i vårt samhälle och leder till många och långa sjukskrivningar och en rad olika sjukdomar så som fetma, metabola sjukdomar, näringsbrister (som leder till en rad olika sjukdomar), utmattningsdepression, hjärtinfarkt och fibromyalgi. Stress är vår tids största hot mot hälsan.

Jag ska göra en liknelse så att det blir lätt att förstå vad som händer i kroppen vid stress. Tänk dig att du är ett bytesdjur som blir attackerat av ett rovdjur. Stressen ökar vissa funktioner i din kropp och minskar andra för att du ska kunna fly eller fäkta. Din kropp sparar inga resurser för det är nu det gäller, du måste fly för din överlevnad. Kroppen använder stora mängder energi som går ut till dom stora musklerna och prioriterar ner organfunktioner och matsmältningssystem och annat som inte är akut just för stunden.

Men vad händer när vi aldrig lyckas springa ifrån rovdjuret och flykten bara fortsätter och fortsätter utan att du får dra dig tillbaks och vila? Jo, man tömmer alla kroppens förråd på näring och energi och hormonerna löper amok. I längden blir detta ohållbart och det är då vi blir sjuka. Vi måste stanna upp och hämta andan!

Kroppen kan inte skilja på upplevd stress eller faktisk stress. Det betyder att du behöver inte fara runt rent fysiskt och göra tusen saker för att bli sjuk från stress. Psykisk stress, då du oroar dig för framtiden, skolan, jobbet, dina relationer, och olika krav osv. är precis lika skadlig. Du kan faktiskt få en utmattningsdeppression av att sitt hemma som arbetslös. Alla former av stress som får fortgå under en längre period utan återhämtning kommer att göra dig sjuk. Vad vi upplever som stressande är individuellt och det är viktigt att stanna upp och reflektera över sina tankar och känslor.

I vårt moderna samhälle lever vi inte längre efter naturliga mönster. Vi har alla en unik dygnsrytm, vi har kunskaper och färdigheter inom olika områden, vissa av oss är lugna och metodiska och vissa av oss är impulsiva och spänningssökande. Vi behöver vara olika för att kunna komplettera varandra och bygga ett samhälle.

Se till hur människor har levt i alla tider, några behövde gå upp tidigt och ta hand om jordbruket, några gav sig iväg för jakt och insamlande, några behövde kunskaperna att bota och några behövdes för att bygga upp byn och samhället osv. Det är så det alltid har fungerat och gör fortfarande. Skillnaden är att vi nu är låsta till samma tider och normer. Det skapar stress eftersom det är onaturligt. Vi förväntas prestera perfekta resultat inom alla områden men vi glömmer bort att vi inte är bra på allt och behöver inte heller vara det. Vi jagar en perfektion som inte existerar!

Att vara öppen och insiktsfull gentemot sig själv är nyckeln till välmående. Ge dig själv tid till reflektion en liten stund varje dag, 10-15 minuter räcker. Fundera över vad som gjorde dig tex. glad, förväntansfull, arg eller besviken. Låt tankarna vandra utan att döma dig själv. Reflektera över varför du kände som du gjorde.

En gång i veckan kan det även vara bra att avsätta lite mer tid för sig själv, 30-60 minuter kan räcka. Kanske kan du ta en skogspromenad, gå på en lugn form av yoga, få en massage, lägg en ansiktsmask hemma eller ta ett varmt skönt bad. Välj någonting som får dig att koppla av och må bra.

Det är även viktigt att se över hur du spenderar din tid. Gör du någonting som du blir glad av? Det är inte alla som arbetar med sitt intresse och om man inte gör det så är det extra viktigt att göra saker som man tycker är kul på övrig tid. Förslag kan vara att umgås med familj och vänner, ta en kurs i ett ämne som verkar intressant, testa en ny aktivitet/sport, lära sig sticka eller något annat som känns spännande, nytt och roligt. Sluta aldrig att förverkliga dig själv och lära dig nya saker.

Oftast behöver vi ta det som mest lugnt när det känns som mest oangeläget. En liten paus kan göra stor skillnad och ge dig tid till återhämtning. När du har som mest att göra, ge dig själv 5-10 minuter för antingen meditation eller medveten närvaro. Övningar kan man hitta online. Byt även miljö om möjligt, det behöver inte vara långt bort, ett vilorum på kontoret eller en promenad runt husknuten fungerar bra. Det viktiga är att byta fokus och låta hjärnan vila en liten stund.

Var inte heller rädd för att be om hjälp, både på arbetet och privat. De flesta av oss hjälper gärna andra när det är lite körigt, men vi är många som har svårt för att själva be om hjälp. Ensam är inte stark!

Fundera också på vilka krav du ställer på dig själv. Vad är egentligen viktigt? Försök att göra en prioriteringslista. Vad är det som du faktiskt måste göra och vad händer om du inte gör det? Kan du skjuta på det till senare? Det är även så att vi ofta tror att andra har högre förväntningar på oss än vad de faktiskt har. Fråga gärna dina kollegor eller din familj vad de förväntar sig av dig i en viss situation. Som exempel, fråga din arbetsledare på jobbet hur mycket hen förväntar sig att du hinner med innan dagen är slut. Fråga familjen/släkten vad de förväntar sig att du bidrar med till julafton (eller annan högtid). Gör dina och andras förväntningar tydliga. Du kommer bli förvånad av hur lite andra kräver av dig respektive vad du kräver av dig själv! Oftast ställer vi på tok för höga krav på oss själva. Försök att alltid prata lika snällt till dig själv som du gör till din bästa vän.

Gör någonting varje dag som gör dig glad, för visste du att stresshormonet kortisols antagonist (motpol) är kärlekshormonet oxytocin? Så när du upplever mycket stress så kan du faktiskt minska stressen genom att göra sådant som får dig att må bra, några exempel är kramar, skratt, träffa vänner och massage. Men det kan även vara att få tid för sig själv och göra någonting som man tycker är mysigt eller roligt.

Det är en stor investering i hälsan att avsätta tid för sig själv och göra saker som man blir glad av. Tänk på att även små saker hjälper och att det är ok att säga nej när man känner att det blir för mycket.

Kosten är givetvis grunden för all hälsa och för ny energi. Det finns en hel del vitaminer och mineraler som går åt snabbare i perioder av mycket stress. Det bästa för kroppen är alltid att försöka få i sig näringen från rätt kost, men ibland räcker det inte till och då kan man behöva stötta upp med kosttillskott. Det är extra viktigt att få i sig B-vitaminer, C-vitamin, D-vitamin och magnesium. Ät extra mycket fet fisk (helst vildfångad), kyckling (gärna eko), bönor, potatis, råris, mandlar, nötter, fröer, grönsaker (extra mycket av mörkgröna grönsaker, paprika och olika kålsorter), nypon, chili, persilja, kiwi och jordgubbar. För att maxa intaget av näring så kan du göra smoothies. Bra tillskott hittar du här.

Det finns även adaptogena örter som stöttar under perioder med mycket stress eller om du redan är utmattad. De fungerar stärkande och hjälper kroppen att anpassa sig och öka motståndskraften. Den mest kända är nog Ashwagandha som stärker den fysiska och mentala balansen och hjälper kroppen att hantera stress. Rysk rot (sibirisk ginseng) har samma egenskaper men stödjer även immunsystem och har en uppiggande effekt. Rosenrot hjälper kroppen att anpassa sig till emotionell stress. Minskar de negativa effekterna som stress har på kroppen och höjer koncentration och skärpa. Den stabiliserar även hormonerna. Lakritsrot bidrar till att du känner dig lugnare och är stärkande för nervsystemet. Den stöttar binjurarna som producerar (stresshormonet) kortisol och stödjer blodsockerregleringen och det reproduktiva systemet. Schisandra ökar förmågan att anpassa sig till stress och kan användas mot fysisk trötthet. Denna rot används ofta inom kinesisk medicin mot bl.a trötthet. Dessa örter finns att köpa separat i olika former, du hittar dom här. Holistic har ett flytande extrakt som innehållar alla dessa fem örter och som du hittar här.

Artikeln innehåller reklamlänkar.

Lämna ett svar

Stäng meny