AIP dag 20 – hur går det?

AIP dag 20 – hur går det?

Nu har jag gjort 20 av 30 tänkta dagar av läkningsfasen inom aip och vill gärna dela med mig av hur det går. Jag berättar hur jag ser på kostplanen, varför jag har valt att genomföra den och vad jag har för upplevelser.

Två tredjedelar av läkningsfasen är nu avklarad och jag har känt mig både motiverad och inspirerad att prova fram massa nya recept. Jag har upplevt ett lugn i både kropp och sinne som jag har längtat efter och magen har blivit mycket bättre.

Jag följer det här protokollet för att ta reda på hur olika livsmedel får mig att må och för att jag fortfarande har inflammationer kvar i kroppen trots en antiinflammatorisk kost. Det här har varit en resa som har tagit mig flera år av läkning främst genom kosten men även med hjälp av massage, akupunktur och reconnective healing. Vad som har orsakat obalans i min kropp är svåra trauman, stress och utmattningssyndrom. Under en period kunde jag knappt äta någon mat alls utan att bli sjuk. Idag skulle jag värdera att jag har återfått min hälsa till 90%.

För en tid sedan gjorde jag en liknande ellimineringsdiet (clean reset) för att att ta reda på vilken mat som jag bör undvika, men trots att den varade i flera månader istället för två veckor som det stod i protokollet så blev jag inte frisk. Jag led under flera år av vätskeansamlingar, allergiska reaktioner, allergiska utslag, hjärtrytmrubbningar, hjärndimma, dimsyn, yrsel, domningar i händer och fötter, låg kroppstemperatur som gjorde att jag alltid frös, ångest, depression, smärta i muskler, leder och även ända in i skelettet hade jag värk. Dessutom såg jag alltid ut att vara i femte gravidmånaden då min mage inte alls fungerade och blev upplåst vid varje måltid, den kunde bli så svullen att jag ibland fick svårt att andas.

Jag upplevde absolut en stor skillnad när jag följde clean reset protokollet men jag blev aldrig helt bra vilket gjorde att jag även slarvade vid återintroduktionen av livsmedlen. Det var svårt att urskilja symptomen när man aldrig riktigt blev av med alla. Istället valde jag att göra en hårmineralanalys. Den gav mig många insikter och visade intoleranser för livsmedel som jag aldrig hade kunnat lista ut själv. Några intoleranser visste jag redan om och hade uteslutit dessa sedan långt tidigare, som till exempel mjölkprotein, gluten och vete. Men testet visade även att jag var intolerant mot basilika, ruccola, passionsfrukt, citron, fläsk, kalkon, lamm och lite annat.

Flera olika typer av intoleranser gör sökandet komplicerat

Jag har nu under en lång tid uteslutit dessa livsmedel och det har gjort en stor skillnad. Redan efter några dagar kunde jag känna hur kroppen började lugna ner sig och allergiutslagen försvann. Allergier och intoleranser är extremt komplexa och det finns flera olika typer av intoleranser som kommer från olika processer i kroppen. Man kan även få korsreaktioner av annan mat som kroppen uppfattar på samma sätt som det protein som finns i de livsmedel som är de som man i grunden är intolerant mot.

Även fast jag idag mår väldigt bra så har jag haft stora problem med magen. Jag har gjort både koloskopi och gastroskopi utan att läkarna kunde hitta några fel och jag fick diagnosen ibs. Jag är dock en mycket envis person som vägrar att ge upp och bara acceptera läget så jag har fortsatt att utreda grundorsaken till mina hälsoproblem. Min uppfattning är att kroppen kan läka nästan allt, bara man hittar grundorsaken eller ”felet” som orsakar symptomen. Och detta är även uppfattningen som man har inom det holistiska och funktionsmedicinska synsättet.

Som jag nämnde ovan så har jag i dagsläget fortfarande problem med uppblåst mage och mindre inflammationer som gör att jag samlar mycket vätska i kroppen. Det leder även till att jag har mycket svårt att gå ner i vikt. Av dessa anledningar gör jag nu aip + utesluter de livsmedel som jag fick fram i mitt intoleranstest. Jag vill veta vilka livsmedel som orsakar detta och ta fram min individuella antiinflammatoriska kost. För det är så här; ett livsmedel kan vara hur nyttigt som helst, men om man har en intolerans mot det livsmedlet så är det inte nyttigt på individnivå. I mitt fall till exempel basilika. Det är en supernyttig ört som de flesta mår bra av men för mig ger den allergiska reaktioner och är därmed inte bra för just mig att äta.

Hittills under dessa 20 aip dagar har jag verkligen mått toppen! Jag känner mig pigg, glad och kreativ. Jag har ingen värk i kroppen och jag har gått ner i vikt. Exakt hur mycket jag har tappat har jag inte koll på då jag tycker att det är ganska ointressant. Rätt vikt för den egna kroppen är den vikten där man känner att kroppen är i balans och man mår bra och trivs med sig själv. Visst väger jag mig någon gång ibland, men jag lägger ingen större värdering i resultatet. Min ibs mage mår också jättebra trots att jag även äter fodmap-livsmedel som lök. Den är under kontroll och blir inte längre upplåst.

Jag har dock stött på två bakslag de senaste dagarna. Föst bakslaget kom i förra veckan då jag åt ute. Restaurangen som lagade maten var supergulliga och plockade ihop en lax-sallad till mig som egentligen inte fanns på menyn och som var anpassad för aip. De hade dock lagt apelsin i salladen vilket jag tänkte borde vara ok då intoleranstestet som jag tidigare hade gjort visade på citron. Men jag fick såklart en reaktion även av apelsin. Jag var dock osäker på om det kunde ha varit laxen då det inte var krav-märkt lax (vilken innehåller en del otrevliga ämnen).

Häromdagen bestämde jag mig lite dumdristigt för att använda citron i matlagningen för att ta reda på om det var just citrus som jag hade reagerat på, och ja! Jag fick en betydligt värre reaktion från citronen än från apelsinen, men ja, jag fick en tydlig reaktion. Jag borde såklart ha väntat till återintroduktionen med detta men jag råkar även vara väldigt nyfiken av mig och hade hoppats på att det inte skulle bli en reaktion då jag har uteslutit citron så länge nu. Men det blir ingen citrus för mig på ett tag till med andra ord. Citrus är för övrigt relativt vanligt att man reagerar på och något man utesluter under clean reset.

Ge läkningen den tid det tar

Så i helhet har jag mått väldigt bra och känner inte längre av några symptom. Jag märker en stor skillnad i kroppen och även i mitt kognitiva mående. Läkningsprocessen i aip ska hålla på i 30-90 dagar innan man kan börja återintroducera de livsmedel som man vill ha i sin kost igen. Så jag kommer att fortsätta i tio dagar till. Läkningsfasen kan variera och som jag nämnde tidigare så höll jag på i runt tre månader vid min första ellimineringsdiet. Det kan tyckas vara en lång tid men om man sätter tiden i perspektiv och funderar över hur länge som man har haft symptom och inte mått bra så är det lättare att acceptera att läkningen måste få lite utrymme.

Under aip har jag ätit massa god och läkande mat och har inte egentligen tyckt att det har varit så jobbigt. Men det beror självklart på vilket utgångsläge man har. Jag har under många år uteslutit mjölkprodukter och gluten samt äter väldigt lite socker. Jag äter sällan livsmedel med tillsatser och har ätit antiinflammatoriskt en längre tid. De livsmedel som jag börjar sakna är ägg, glutenfria havregryn, nötter och frön som vanligtvis brukar finnas i min kost. Jag längtar efter mina majonäsbaserade såser, nötmjölken, fröbrödet och chokladbollarna. Konstigt nog har jag knappt tänkt på kaffe som annars har varit en favoritdryck, jag har istället fått upp ögonen för goda teer.

När man under en period plockar bort en del livsmedel så upptäcker man samtidigt massa nya som man kanske inte hade provat annars. Vilket är mycket positivt och spännande. Men jag anser inte att man ska äta begränsat under en längre tid, utan att man kan använda det som ett verktyg i en läkningsprocess. Aip hjälper till att nollställa kroppen och ge tid till den naturliga självläkningsprocessen. Det handlar inte om att plocka bort livsmedel för alltid.

Vill du läsa mer om aip så har jag skrivit en artikel som du hittar här. För hjälp att lägga upp en personlig kostplan som är genomförbar för just dig så är du mer än välkommen att kontakta mig. Jag erbjuder kostrådgivning både online och i personligt möte (i Hässelby).

Här är några av recepten som jag har lagat under aip. Du hittar dom i receptmenyn (aip finns längst ner).

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Det är väldigt intressant och jag vill gärna prova men inte just nu. Jag ammar och har väldigt mycket stress runt mig. Tror att det kommer att bli för tufft för mig i nuläget.

    1. Ja, visst är det! Under amning har man mycket att tänka på och jag tycker att du gör rätt i att vänta. Fokusera istället på att äta näringsrikt och ge dig själv tid för återhämtning för att minska stressen <3

Lämna ett svar

Stäng meny