Att hitta sin egen individuella antiinflammatoriska kost

Att hitta sin egen individuella antiinflammatoriska kost

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar – 

Vi människor har mestadels likheter med varandra, men vi har även genetiska skillnader som avgör vad vi behöver mer eller mindre av i vår individuella kost. Några kan behöva mer av vissa vitaminer eller mineraler på grund av att man förbrukar dessa i snabbare takt än andra eller har svårare att omsätta dom i kroppen. Det är även så att det skiljer hur mycket kolhydrater, fett och protein man behöver för att må bra. Det är många faktorer som väger in och vilken mat som är bra för en själv behöver även justeras med tiden eftersom våra kroppar förändras med åldrandet.

I det här inlägget delar jag med mig av var i processen jag själv befinner mig, vad som ligger bakom min kostresa, vilka symptom jag kämpar mot och vad nästa steg blir.

Att hitta sin egen individuella antiinflammatoriska kost kan ta lite tid. Det krävs en del experimenterande för att hitta vad som hjälper den egna självläkningen, tar bort symptom och får en att må bra.

Jag har en lång resa bakom mig med två utmattningsdepressioner, trauma efter dödsfall inom familjen, svek från nära anhöriga, en svår förlossning och med adhd och högkänslighet i botten. Min egen jakt på hälsa har varit allt annat än rak och jag har fortfarande en bit kvar för att bli symptomfri.

Under flera år har jag nu arbetat med att läka min kropp och återfå hälsan. Under den här tiden har jag inte fått något betydande stöd från vården, utan har till största del kämpat helt på egen hand. Jag har läst mängder av böcker, artiklar och forskning och har även utbildat mig till kostrådgivare. Detta har stärkt mig oerhört mycket som person och gett mig en stor kunskap om naturlig läkning. 

Med maten som medicin är jag väldigt noga med vad jag äter eftersom min kropp fortfarande läker. Jag har kommit en lång bit på vägen men avsteg från den kosten som är rätt för mig sätter mig i skov. Det kan vara nödvändigt att ta några steg bakåt ibland för att återigen orka ta sig framåt och det är just där jag befinner mig nu.

Under några månader har jag behövt en mer liberal kost för att orka fortsätta och det är ok. Ingen är perfekt och man har inte motivationen att felsöka hur länge som helst i sträck. Det viktiga är att alltid ha en plan för att ta sig framåt även om resan blir lite längre. Självacceptans och att vara förlåtande mot sig själv är en del av processen. Det är inte bara kosten som är viktigt utan även hur man mår under tiden har en stor betydelse för kroppens självläkning.

Livsmedelsintoleranser och elimineringsdiet

När jag hamnar i skov sätter det sig främst neurologiskt men jag får många olika symptom. Jag får värk och svullnad i hela kroppen, hjärndimma, huvudvärk, uppsvälld mage och svårt att bryta ner maten. Men jag hamnar även i depressioner med mycket ångest.

Överkänslighet, intoleranser och allergier kan visa sig på många sätt och att registrera och bli uppmärksam på hur den egna kroppen reagerar är en stor milstolpe i läkandet. Ofta kommer symptomen smygande och reaktionerna blir inte alltid uppenbara eller kopplade till just kosten. Vissa reaktioner kommer direkt medan andra visar sig upp till tre dagar efter intaget av livsmedlet. Själv får jag olika symptom från olika livsmedel och reaktionerna kommer för mig direkt när jag ätit gluten eller vete men alltid dagen efter när jag fått i mig mjölk eller andra livsmedel som jag har intoleranser mot.

Nu är jag redo för att ta tag i kosten igen och kommer att genomföra elimineringsdieten AIP för att ytterligare finna vad som triggar mig. Jag har tidigare gjort en elimineringsdiet liknade denna men vid det tillfället hände mycket annat i mitt liv och jag slarvade med återintroduktionen då jag aldrig blev helt bra under läkningsfasen. Jag fick därför inget entydigt svar på vad jag reagerade på. Efter det har jag gjort ett stort intoleranstest som gav mig en förklaring till varför jag fortfarande fick symptom. Även mycket hälsosamma livsmedel kan om man är intolerant mot dem skapa stor oreda i kroppen, vilket det gjorde i mitt fall. Såna här intoleranser beror ofta på en läckande tarm som är mycket vanligt idag. Man behöver då utesluta detta/dessa livsmedel under en period medan man läker tarmen. Förhoppningsvis kan man senare introducera detta igen. Jag hoppas på att få ett tydligt resultat den här gången då jag även kommer att utesluta de livsmedel som gav utslag i intoleranstestet under min AIP.

AIP står för autoimmunt protokoll och är en striktare form av paleo som man äter under en begränsad period för att sedan inkludera livsmedlen en i taget och se vad man reagerar på. Förutom det som inte ingår i en paleodiet så plockar man även bort potatisväxter, ägg, frön och nötter.

Förberedelser

Jag har inte satt ett startdatum ännu men siktar på att börja om några dagar. Idag började jag med mina förberedelser inför dieten. Planering är väldigt viktigt om man vill lyckas. Mina förberedelser går främst ut på att under några dagar dra ner på kaffe genom att halvera dosen varje dag. Kaffe dricker man inom paleo men inte under AIP. Av tidigare erfarenhet vet jag att jag får en kraftig huvudvärk när jag slutar så en nedtrappning är ett måste för mig. Idag lagar jag även benbuljong som är en viktig del av AIP då detta läker tarmen och är mycket näringsrikt. Jag har alltid benbuljong hemma men just nu börjar lagret ta slut. Vanligtvis gör jag min buljong av kycklingben men jag har nyligen kommit över ben från ren så dagens kok blir på dom. Jag har sparat kycklingben i frysen så jag kommer även att göra benbuljong på dessa då de förmodligen är med användbara till soppor. 

Benbuljong och tryckkokare

Benbuljongen som är gjord på ren står just nu och puttrar i tryckkokaren och det doftar helt underbart i hela huset. Sonen som nyss kom hem från skolan undrade vad det skulle bli för mat eftersom det luktade så himla gott och jag längtar till ikväll när jag kan provsmaka. Det är första gången som jag gör på just ren så jag hoppas att receptet blir bra.

En tryckkokare investerade jag i igår för att matlagningen ska gå fortare. Det är inte alltid som övriga familjen vill ha samma mat som mig och då är det skönt att det går snabbt att göra två rätter. Oftast underlättar jag våra olika önskemål om mat med att göra plockmat där alla kan kombinera sin tallrik lite som man önskar. Men ibland vill man lite för olika saker och jag vill inte känna mig begränsad. Jag invigde tryckkokaren redan igår och gjorde då en fisksgryta med grönsaker på fem minuter (i koktid) och då var även fisken som jag använde djupfryst. Helt fantastiskt! Hur kan jag ha varit utan en tryckkokare under alla dessa år!?

AIP dieten

Dieten kan pågå under olika lång tid beroende av hur mycket läkning kroppen behöver. Vanligen tar läkningen mellan 30-90 dagar. Min förhoppning är att kunna börja med återintroduktionen efter 30 dagar då jag redan äter antiinflammatoriskt och har kommit en bra bit i min läkningsprocess. Men jag är öppen för att det kan ta längre tid. Förra gången jag gjorde en liknande diet blev jag någorlunda bra men det tog då över tre månader innan jag kunde börja återinföra livsmedel. Man vet att man är redo att fortsätta när man inte längre får symptom. Vid återintroduktionen lägger man sedan till de livsmedel som man har plockat bort, ett i taget. De livsmedel som man får en reaktion på fortsätter man sedan att undvika. Tillslut har man fått fram sin egen antiinflammatoriska diet. De saker som man reagerar på kan man prova igen vid ett senare skede, lämligtvis efter ett år.

Symptom kan vara helt olika mellan individer, men några av de vanligaste är; värk i muskler och leder, huvudvärk, migrän, återkommande bihåleinflammationer eller andra infektioner, eksem, hosta, torra slemhinnor, nästäppa, magproblem och ibs, hjärndimma, depression och ångest, utmattning och viktuppgång/nergång.

Jag kommer att lägga upp bilder på det jag äter under den här tiden och jag hoppas att det kan inspirera andra som både funderar på att göra AIP och ni som redan följer den. 

Nedan kommer lite bilder från dagens buljongkok.

Förutom benen så hade jag även i morot, selleri, gul lök, röd lök, vitlök, färsk rosmarin, färsk oregano och havssalt.

Nya tryckkokaren som rymmer 8 liter.

Tryckkokare gör matlagningen både snabb och mer näringsrik

Om du också vill laga buljong, soppor, grytor och ångkoka grönsaker riktigt snabbt så kan du köpa en tryckkokare här. Jag köpte en på 8 liter vilket blev perfekt om man vill göra benbuljong. Benbuljongen ska koka länge och en koktid på 10 timmar i tryckkokaren motsvarar ca 20 timmar i en vanlig kastrull. Dessutom är detta ett mycket bra alternativ om man är histaminkänslig. Maten behåller även betydligt mer näring i en tryckkokare. Vill man mest använda den till vardagsrätterna kan man köpa en mindre.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny