Behöver barn äta kosttillskott?

Behöver barn äta kosttillskott?

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar – 

Vi vill alla våra barns bästa och många oroar sig för att barnen inte får i sig tillräckligt av de näringsämnen de behöver för att växa. Barn kan vara petiga med maten och det är en naturlig process där de lär sig att acceptera fler och fler livsmedel med åldern. När ska man ge barn kosttillskott och i så fall, vilka?

Jag har en restriktiv hållning till kosttillskott både när det kommer till barn och till vuxna. Min ståndpunkt är att man alltid ska vara väldigt klar med varför man tar tillskott eftersom man faktiskt kan skapa en obalans i kroppen om man slumpmässigt äter tillskott “bara för att vara på den säkra sidan”. Det är även så att det finns väldigt många tillskott som är av riktigt dålig kvalitet och som innehåller högst otrevliga kemikalier. När man väljer tillskott anser jag därför att man enbart ska köpa de av bästa kvalitet och bara det som man vet att man inte får i sig tillräckligt av.

När man får i sig vitaminer naturligt via kosten kan man aldrig överdosera eller skapa en obalans. Det är därför alltid bättre att näringsboosta med riktig mat. Ett bra tips är att göra smoothies med goda bär och frukter och i dom kan man även smyga in lite grönsaker och naturliga vitaminrika pulver så som till exempel nyponpulver/nyponskalsmjöl som är mycket rik på vitamin C. Här hemma går det även utmärkt för barnen att få i sig en hel avokado så länge den göms i en härlig chokladpudding, recept hittar du här. Man får helt enkelt gömma de “obehagliga” smakerna i smaker som barnen uppskattar. Ibland kan det även handla om att konsistensen inte uppskattas, broccoli är inte särskilt poppis men när man gör broccolisoppa och kallar den för monster-soppa så blir det väldigt uppskattat hemma hos oss.

Men det finns vissa vitaminer som är svårare att få i sig, trots att man äter näringsriktigt och bra. Det kan både bero på årstid och att barnen helt enkelt vägrar att äta vissa livsmedel oavsett hur väl man än maskerar dom.

Dessa tillskott ger jag mina barn

Jag ger mina barn två olika tillskott under vinterhalvåret men ingenting under sommaren. Vi börjar ta vitamin D i september då man inte längre kan få i sig detta vitamin av solen i våra breddgrader. Vitamin D har väldigt många funktioner i kroppen och är viktigt både för stora och små. För barn är det extra viktigt då de växer. Kroppen behöver nämligen vitamin D för att kunna ta upp kalcium som behövs till ett växande skelett. Vitaminet kontrollerar tusentals processer i kroppen och stärker även immunförsvaret vilket kan ge betydligt färre sjukdagar. Man blir både piggare och gladare!

Det andra tillskottet jag ger mina barn är omega 3 då ingen av dom tycker om fisk. Omega 3 är en essentiell fettsyra som behöver tillföras via kosten. Det är mycket viktigt för hjärna, hjärta och leder. Omega 3 är också viktig för våra signalsubstanser som bland annat får oss att må bra. Studier har visat att barn som får omega 3 tillskott får en ökad koncentrationen och bättre läsförmåga. Det finns även studier som visar att barn med adhd och uppmärksamhetsproblematik får en kliniskt bevisad förbättring i uppmärksamhet av omega 3 tillskott. Studierna hittar du här och här men det finns många fler studier med samma slutsats.

Omega 3 oljan innehåller naturligt även vitamin D så det går bra att enbart använda den. Jag väljer dock att även ge mina barn 1 droppe extra av Holistics D-droppar då de rekommenderade nivåerna är extremt lågt satta (400IE). Mina barn får med de tillskotten vi använder då i sig totalt 800IE. Vi som vuxna bör ta tillskott som innehåller 2000IE. 

Om man äter mycket fet fisk hemma (två-tre gånger i veckan) är det inte nödvändigt att ta tillskott av omega 3, då räcker det med tillskott av vitamin D.

Här kan du köpa de tillskotten som vi använder:

Holistic D3 vitamin (för barn och vuxna) vitamin D i olivolja. 1-4 droppar dagligen. 1 droppe innehåller 500IE.

MorEPA mini (från fem år) kapslar som smakar jordgubb. Dessa kan även öppnas och blandas i jos eller i en smoothie.

Vitamin D är ett fettlösligt vitamin vilket gör att man potentiellt kan få i sig för stora mängder, men det är trots det väldigt svårt att få i sig farliga mängder. De fall som har rapporterats av förgiftning har tagit ca 30 000 IE om dagen vilket är runt tio gånger mer än rekommenderat. Nyligen slog högsta förvaltningsdomstolen fast att en dagsdos på 5000 IE inte är skadligt för vuxna och att betydligt högre doser inte ger några skadeverkningar eller bieffekter.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny