Benbuljong i tryckkokare (eller i kastrull)

Benbuljong i tryckkokare (eller i kastrull)

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar till Kitchen Time – 

Att göra egen benbuljong är enkelt och ett bra sätt att få i sig många viktiga näringsämnen. Man kan göra buljongen i en stor kastrull eller i en tryckkokare. I tryckkokaren halveras tillagningstiden och näringsämnena bevaras betydligt bättre. En tryckkokare kan användas till nästan all matlagning och är perfekt om man vill äta en hälsosam kost snabbt och enkelt. En hel kyckling tar till exempel endast 20 minuter att tillaga och en fisksoppa gör du på 5 minuter. Benbuljong kan du göra på bara 4-5 timmar.

Jag köpte min tryckkokare främst för att kunna halvera tiden när jag gör benbuljong. Tillagningstiden i en vanlig kastrull är minimum 8 timmar och upp till 24 timmar för att få ur alla nyttigheter ur benen. Med en så lång tillagningstid hinner en hel del av näringsämnen sippra ut och har man problem med histaminintolerans kan detta bli ett problem.

När man tillagar benbuljongen i en tryckkokare halverar man tiden, bevarar näringsämnena och minskar risken för att få en reaktion av histaminet då tillagningstiden är betydligt mycket kortare. Om jag drar igång mitt buljongkok kl. 08 på morgonen och låter den stå till kl. 20 på kvällen så motsvarar det 24 timmar istället för 12. Tycker man att även detta är för  lång tid så räcker cirka 4-5 timmar i tryckkokaren som då motsvarar 8-9 timmar. Detta gör att man även har mer tid för annat om man inte har möjligheten att vara hemma en hel dag. Ett tips är annars att passa på under söndagar när man ofta är hemma och städar eller pysslar om i hemmet. Koket sköter ju sig själv helt.

Det är varken krångligt eller svårt att göra egen benbuljong och man slipper alla olustigheter som finns i den konventionella köpebuljongen. Dessutom är benbuljong extremt näringsrikt och hjälper till att läka tarmen. Använder man inte mjölkprodukter så är buljongen även en mycket god källa till kalcium.

Så hur gör man? Man kan använda alla typer av ben och restbitar från köttet. Själv använder jag oftast ekologisk kyckling. Jag grillar först kycklingen till en vanlig middag och sparar sedan alla ben och det kött som blir över och förvarar sedan i frysen. Detta kan man även göra med fisk och skaldjur. Om man vill göra från annat kött köper man bara märgben eller oxsvans från mataffären. Märgbenen är billiga och innebär ingen stor utgift. Sen behöver man grönsaker och färska örter, havssalt, kranvatten och lite äppelcidervinäger.

Jag brukar variera grönsakerna och örtkryddorna efter vilket kött jag använder och vad jag är sugen på för tillfället. Här är en liten lista på vad jag brukar ha i. Ibland använder jag allt och ibland använder jag bara ett par av örtkryddorna.

Ingredienser som jag brukar använda i benbuljong:

  • Ben från valfria animalier ca. 800g
  • 4-5 liter vatten
  • En skvätt äppelcidervinäger motsvarande några matskedar
  • 3 stänger selleri
  • 3 stora morötter
  • 1 gul lök
  • 1 röd lök
  • 0,5-1 hel vitlök (klyftorna)

Örter & kryddor:
Klipp lite från alla örterna eller ta en större mängd av de två du tycker är godast.

  • färsk persilja
  • färsk timjan
  • färsk oregano
  • färsk rosmarin
  • några lagerblad
  • ca 4 msk havssalt tycker jag blir lagom men salta efter smak. Du kan smaka av med salt när koktiden är över också (observera att havssalt är betydligt mildare än vanligt industriellt salt)

Tillagning:

Lägg ner benbitarna, vatten och äppelcidervinäger i en stor gryta eller i en tryckkokare. Låt det koka upp medan du skär grönsakerna. Om du använder färska köpta märgben så behöver du skumma av dom innan du lägger i resten av ingredienserna. Det gör du genom att koka benen och ta bort allt skum med en hålslev. När skummet är borta så lägger du i resten av ingredienserna, kokar upp och sendan kokar du allt tillsammans under lock på låg värme (3an på min spis).

Använder du redan tillagade kycklingben eller fisk och skaldjursskal kan du lägga i allt samtidigt, koka upp och låta sjuda under lock på svag värme.

När du använder en tryckkokare använder du samma princip som ovan. Koka upp och låt sedan stå på låg värme fast halva tiden.

När den har kokat klart silar du bort alla ben och grönsaker och förvarar i glasburkar. I kylskåp håller den sig några dagar. Jag brukar spara och återbruka glasflaskor för att förvara benbuljongen i. Det mesta fryser jag in och då är det viktigt att lämna lite utrymme i flaskan eftersom vätska expanderar i fryst tillstånd. Om man har en veckomeny är det enkelt att bara ställa över en eller ett par flaskor i kylen dagen innan. Eller kan man bara snabbtina dom i ett varmt vattenbad medan man skär upp grönsakerna om man ska använda buljongen i soppor och grytor. 

Jag förvarar benbuljongen i flaskor som rymmer ca 2 dl, men även i lite större flaskor också. Till en soppa för 4-6 personer använder jag gärna 4 dl benbuljong.

Hälsoeffekter av benbuljong

Benbuljong innehåller massa vitaminer, mineraler och antioxidanter. Den är även antiinflammatorisk och har ett högt innehåll av kollagen som som stärker hela vår kropp inifrån. Kollagen bildas naturligt i kroppen men redan vid 25 års åldern börjar tillverkningen minska vilket leder till svagare brosk och leder samt slappare hud med linjer och rynkor. För att stärka kroppen behöver vi fylla på med kollagen från maten.

I många kulturer gör man benbuljog för att bekämpa infektioner och ge snabbare återhämtning från sjukdom eller för att stärka kroppen efter en graviditet. Buljongen innehåller gelatin skyddar och läker slemhinnan i tarmen och stödjer matsmältning och upptag av näringsämnen. Läckande tarm är idag ett vanligt problem som kan orsakas av bland annat dåliga matvanor och stress. Vanliga symptom är intoleranser som uppstår när tarmen börja läcka och släppa igenom osmälta matpartiklar. Läckande tarm kan orsaka allergier och autoimmuna sjukdomar.

Buljongen kan även användas för att minska ledsmärta och inflammation, förbättra humör och sömn, stärka levern och därigenom även reningen av kroppen. Den innehåller också aminosyran glycin som är en byggsten för glutation som skyddar cellerna från gifter och fria radikaler. Glycin fungerar även som en signalsubstans i det centrala nervsystemet och kan göra oss piggare.

Val av tryckkokare

När man väljer tryckkokare så är storleken något man behöver fundera på. Vill man göra benbuljong och långkok så behöver man en kastrull som rymmer 8-10 liter. Jag köpte en på 8 liter och den räcker precis till benbuljongen. Vill man däremot bara använda den för att förkorta tiden på ris och böner och liknande så behöver den inte alls vara lika stor. Jag känner redan nu att jag även behöver en mindre tryckkokare av den anledningen. Råris som ska koka i 45 minuter tar endast 20 minuter i en tryckkokare vilket känns väldigt lockande. Sedan tänker jag att alla tryckkokare på marknaden med största sannolikhet gör sitt jobb men en gryta som har en säkerhetsventil och kan släppa ut övertryck är att föredra. Jag valde en Tefal Neo 8 liter. 

Hos Kitchen Time hittar du ett stort urval av tryckkokare. Klicka här för att komma dit direkt.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Var ett tag sedan jag kokade benbuljong men blir inspirerad att göra ett omtag! Du får gärna tipsa mig om var du köpt glasburkarna. Eller kan barnmatsburkar fungera tro?

    1. Vad härligt att höra! Mina burkar är återanvända tomat-burkar men jag använder även större burkar typ dom som det har varit inlagda grönsaker i. Mitt tips är att fundera över hur mycket du tror att du kommer att använda varje gång du tinar upp och spara på dig burkar i den storleken. De större barnmatsburkarna är troligen i samma storlek som jag har ungefär så de blir prefekt!

  2. Hej! Tack för ett himla bra inlägg!
    Jag kämpar med histaminintolerans, adhd, kronisk bäckensmärta, återkommande depressioner, men framförallt fruktansvärda mag/tarmbesvär.
    Har gått hos allt från dietister, specialister, tarmkirurg, naturläkare, överläkare, sjukgymnast, osteopat, akupunktör & gjort nästan alla tester & röntgen som går.
    Jag snubblade över benmärgsbuljong och vill prova men är rädd för risken för histaminpåslag. Hängmörat sägs öka besvären även i buljong, bör jag köpa ekologisk fryst kyckling då tillexempel, eller ”färsk” ekologisk benmärg från en vanlig mataffär som inte är hängmörad? Eller finns det märg på lamm? Jag är nästan
    Vegan så jag vet inte så mycket om just benmärg 🙂
    Alla tips tas mer än tacksamt emot & så länge köper jag en tryckkokare
    Vore så himla snällt med lite mer guidning, Google är en djungel ibland.
    Vänligen,
    august

    1. Hej August! Tack för dina fina ord.

      Det låter som att du har kämpat en lång tid med det här och jag förstår din frustration. Jag tror att det kan fungera med benbuljong även för dig. Du behöver dock vara försiktig med hanteringen av maten som du skriver. Jag rekommenderar att du köper fryst, ekologisk, kravmärkt kyckling och tillagar den direkt från fryst form i tryckkokaren. Använd sedan de grönsaker och kryddor som fungerar bra med din mage. Koka i 4 timmar vilket motsvarar 8 i en tryckkokare. Häll benbuljongen direkt i rengjorda glasburkar. Du kan kyla ner dom i ett iskallt vattenbad en liten stund innan du fryser in dom, men se till att processen blir kort så det inte hinner bildas för mycket histamin.

      Av ditt inlägg att döma tänker jag att du bör prioritera att läka din tarm. Läs gärna mina inlägg om AIP, det är ett kostprogram som verkligen kan hjälpa till att läka tarmen. Jag har själv haft stor hjälp av det.

      Vid adhd är det bra att undvika mjölkprodukter (inte bara laktos), gluten, raffinerat socker och tillsatser. Det är även viktigt att få i sig extra protein då man är i ett större behov av B-vitaminer då dessa förbrukas i en snabbare takt för oss som har adhd.

      Lycka till och hör gärna av dig om du vill ha mer stöttning!

Lämna ett svar

Stäng meny