En sund livsstil med 90/10 regeln

En sund livsstil med 90/10 regeln

För att lyckas med en livsstilsförändring krävs motivation! Det är nyckeln till din framgång. Det spelar ingen roll hur perfekt en kostplan är om den inte är genomförbar i längden. Vi sätter ofta krokben för oss själva oavsiktligt genom att vi följer våra invanda tankemönster. Med en nyanserad insikt kan vem som helst klara av att genomföra en hållbar livstilsförändring.

Alla förändringar kräver motivation! Oavsett om det handlar om att lägga om kosten, börja träna eller byta jobb. Det är inte alltid som en förändring känns helt motiverande nog, även fast man i grunden vill göra förändringen. Många ”tänk-om” tankar kan dyka upp i huvudet och olika scenarier om hur man kommer att misslyckas spelas upp i det inre. Det kan vara skönt att veta att det alltid finns utrymme för felsteg. Att leva hälsosamt behöver inte innebära att man aldrig kan äta sitt favoritgodis igen eller att man aldrig mer kommer att kunna unna sig saker som man är van vid i dagsläget.

I en sund livsstil kan man göra avsteg. Man kan unna sig det där lilla extra. Men man kan inte göra det varje dag! Det är här 90/10 regeln kommer in. Välj att äta hälsosamt 90% av tiden och lämna 10% åt utsvävningar. Det är inte rimligt att aldrig gå ut och äta eller fika eller att stanna hemma från fester och tillställningar bara för att undvika frestelser. Att ständigt välja bort sådant som man älskar kan göra en både deprimerad och stressad. Se livet som en helhet! Stressen av att oroa sig för om maten är tillräckligt nyttig eller inte kan göra betydligt större skada än själva livsmedlet som anses ohälsosamt. Stress och negativa tankar påverkar hela kroppen!

90/10 regeln är ett begrepp som används inom psykologin

Den innebär att vi kan kontrollera 90% av vår tillvaro medan 10% av allt som händer är oförutsägbart och oundvikligt. Man menar att sättet som vi reagerar på en händelse är mycket mer betydelsefullt än själva händelsen. Vi reagerar väldigt olika i olika situationer och en reaktion på en motgång kan avgöra resten av dagen eller till och med hela veckan. Hur vi väljer att reagera på en händelse betyder därför mycket mer än vad som verkligen sker.

Vi gör alla misstag! Det är mänskligt och är en del av livet. Men vi kan reagera olika på det som har hänt. Vi kan antingen låta misstaget leda till ångest och vida spekulationer i veckor framåt. Eller, kan vi acceptera att ett misstag har begåtts. Vi kan tänka att misstaget faktiskt ledde till en ny lärdom och välja att inte bestraffa oss själva och gå vidare. Att vara medveten om att alla människor gör både stora och små misstag och att det är sättet vi väljer att reagera på som är den betydande skillnaden. Reaktionen blir avgörande för om konsekvensen av händelsen blir stor eller liten.

Hur fungerar det i praktiken?

Ett tydligt exempel med kost kan vara de ständiga nyårslöftena. Man har bestämt sig för att bara äta riktigt hälsosam mat och inget godis alls! Kanske köper man också ett gymkort. Under några veckor sker inga felsteg alls och man håller sig till kostplanen. Sedan blir man bjuden till en middag eller fest och både det ena och det andra slinker ner. Dagen efter känner man sig inte lika motiverad och slukar ett paket glass och allt annat som man hittar i skafferiet. Man tänker att jaha, det var det, nu är det kört! Ingen återvändo liksom. Man börjar äta mer och mer godsaker som inte ingick i planen och gymmet byts ut mot tv:n. Det är ju ingen idé ändå, man faller ju ändå alltid tillbaks! Detta är ett invant tankefel och ett negativt mönster.

Ett alternativt och mer hälsosamt senario kan vara att man bestämmer sig för att göra den där kostförändringen som man har funderat på så länge. Det behöver varken vara nyårsafton eller en måndag för att man ska kunna sätta igång! Man tar ett beslut, väljer ett startdatum och börjar med en sak i taget. Viktigt är att välja en kostplan som kan fungera med den egna livsstilen. När man har kommit igång med den nya kosten kommer det att dyka upp frestelser i form av bjudningar, fester, firanden med mera, och man kommer att vilja äta en del mat och godis som inte ingår i kostplanen. Dagen efter utsvävningarna vaknar man och tänker att ja, det var trevligt igår. Man unnande sig massa gott och hade jättetrevligt. Igår var igår och idag är idag. Låt inte gårdagens avsteg påverka dig negativt. Du valde att göra ett avsteg i går och idag väljer du att fortsätta enligt kostplanen! Även om man har “fuskat” hela veckan så är det inte för sent att vända tillbaks till sundare val!

En hälsosam kost innefattar både hälsa och njutning, därför är 90/10 begreppet något som även kan tillämpas inom kosten. Ät hälsosamt 90% av tiden, då du kan planera och laga maten själv. Lämna 10% för utsvävningar när du går ut och äter eller när du vill äta ditt favoritsnack. Det här håller motivationen uppe och gör att det varken blir svårt eller jobbigt att leva hälsosamt.

Notis! När det finns en regel så finns det alltid ett undantag. Vid vissa sjukdomar eller tillstånd bör man aldrig äta livsmedel som man blir sjuk av eller som triggar en att falla tillbaks i osunda mönster. Man bör vara försiktig med vilka avsteg man gör om man till exempel har diabetes, är sockerberoende, har allergier eller intoleranser. Då bör man inte äta de livsmedel som man reagerar på eller som triggar.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny