Paranötter istället för tillskott av selen

Paranötter istället för tillskott av selen

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Kosttillskott kan i många fall vara nödvändiga och selen är en sådan mineral som kan vara svårt att få i sig tillräckligt mycket av. Detta mineral är dessutom superviktigt då det bland annat behövs för en god ämnesomsättning och en frisk sköldkörtel.

Sverige har mycket selenfattiga jordar och därför får vi inte alltid i oss tillräckligt av denna viktiga mineral. Selen är viktigt för cellernas syresättning och stärker hjärta, lever, immunförsvar och förebygger stress. Selen stimulerar också hormonerna serotonin och dopamin som får oss att må bra, vilket förebygger depression och trötthet och ger mental skärpa. 

Paranötter är extremt rika på just selen och istället för kosttillskott kan man även äta två till tre paranötter varje dag, vilket är tillräckligt för att täcka det rekommenderade dagsbehovet.

Förutom selen innehåller paranötter även:
Magnesium som bidrar till normala funktioner i energiomsättning, nervsystem, muskelfunktion och motverkar trötthet och utmattning. Magnesium behövs även för att bibehålla en normal benstome och tänder.

Zink som stärker immunförsvaret och motverkar eksem, akne, hudsprickor, bölder, rosacea och psoriasis. För män är zink extra viktigt för reproduktionsförmåga och prostatan.

Fosfor som har en viktig roll i kroppens syra-bas-balans.

Kalium som bidrar till en normal muskel- och nervfunktion och till njurarnas funktion. Kalium reglerar även blodtrycket.

Ett högt fiberinnehåll som sänker blodfetter, främjar matsmältningen och ökar mättnadskänslan.

Här kan du köpa paranötter eller kosttillskott av selen:

Paranötter hittar du här.
Kosttillskott med selen hittar du här.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny