Vad innebär AIP?

Vad innebär AIP?

Många människor lider idag av besvär som värk i muskler och leder, allergier, ibs, diabetes, depression, ångest och autoimmuna sjukdomar. Det är inte alltid som kopplingen till kosten blir självklar, men många av dessa symptom kan kraftigt lindras med hjälp av läkande mat. Dåliga kostvanor och stress är en stor bidragande faktor till varför dessa sjukdomar ökar lavinartat i vårt samhälle. Skräpmaten är billig och många livsmedel skapar också ett beroende som gör att vi känner oss hungriga och sugna på vissa livsmedel hela tiden. Genom att ge kroppen den näring som behövs och använda maten som medicin kan vi få bukt med dessa besvär, få ny energi och må bättre än någonsin.

AIP är ett kostprogram som genomförs under en begränsad tid för att läka tarmen och stärka immunförsvaret. Den här kosten användas främst för att mildra symptom från autoimmun sjukdom men även för att ta fram en egen individuell antiinflammatorisk kostplan. AIP står för ”Autoimmune protocol” som på svenska blir ”Det autoimmuna protokollet”. 

Immunförsvaret sitter i magen

80% av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vid stress och dålig kosthållning påverkas tarmslemhinnans immunsystem negativt och påverkar då immunförsvaret i hela kroppen. Det kan leda till immunologiska och inflammatoriska sjukdomar. Genom kosten kan vi med andra ord göra en stor skillnad för vårt mående och förebygga sjukdom. AIP förbättrar maghälsan och kan återställa en läckande tarm. Man stärker immunförsvaret och därigenom minskar inflammationer i kroppen.

Det är idag mycket vanligt med en läckande tarm som orsakas av bland annat stress, mediciner och dåliga matvanor. Tarmen har en viss genomsläpplighet naturligt och det är för att transportera ut näringen till blodet. Men när tarmslemhinnan blir skadad så ökar genomsläppligheten och gör att större partiklar, bakterier och ämnen som skulle ha gått vidare till avföringen istället släpps ut direkt i blodet. Detta skapar inflammation i hela kroppen. Det har gjorts flera studier på sambandet mellan läckande tarm och autoimmuna sjukdomar och man har hittills funnit att vid alla autoimmuna sjukdomar har individen även haft en läckande tarm. Vanliga autoimmuna sjukdomar är: hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln), MS, psoriasis, diabetes typ 1, celiaki, Crohns och ulcerös kolit.

Hur ser protokollet ut?

AIP består av en elimineringsfas som normalt brukar vara 30-90 dagar. Under den här perioden utesluter man alla livsmedel som kan irritera tarmen och som många har en dold intolerans mot. Den här perioden brukar även kallas för läkningsfasen eftersom syftet är att ge kroppen tid för självläkning och reglering. Precis som när vi får ett synligt sår på utsidan av kroppen som vi ser läker av sig självt, så fungerar kroppen även inuti. Det pågår ständiga processer som reparerar och bygger upp oss. Tarmslemhinnan ersätts till exempel helt inom fyra dagar. 

Hur lång tid läkningen tar är individuellt och beror på flera faktorer. Läkningsfasen pågår så länge som man upplever symptom. Efter det kommer introduktionsfasen där man långsamt börjar introducera alla livsmedel igen. Man inför ett livsmedel i taget under tre dagar och för en matdagbok över vad man äter och vilka symptom som dyker upp. De livsmedel som inte ger symptom kan man fortsätta att äta och de livsmedel som orsakar symptom fortsätter man att undvika. Man kan i ett senare skede pröva att introducera dessa livsmedel igen men man bör vänta i alla fall ett år innan man testar igen. På det här sättet läker man tarmen och tar fram sin egen individuella antiinflammatoriska kost. 

Hur går man vidare efter AIP?

Det är vanligt att man går över till en mer tillåtande antiinflammatorisk kost som till exempel paleo eller liknade efter AIP. Men det finns också de som trivs med att följa AIP och känner att det håller symptomen borta. Jag har tidigare skrivit en artikel där jag beskriver olika antiinflammatoriska kosthållningar som du kan läsa här. Det viktigaste är inte att följa en massa olika regler utan att äta det som kroppen mår bra av, vilket är individuellt. Det man främst bör undvika är processad mat, tillsatser, raffinerat socker, gluten och då främst vete samt mjölkprodukter. Man avgör själv om man klarar av att äta lite av dessa livsmedel ibland eller inte. Gemensamt för dessa livsmedel är att de skapar inflammation i tarmen. Under AIP är det däremot mycket viktigt att hålla sig till protokollet.

En bra bas av livsmedel till den läkande maten.

Vad äter man under AIP:

Animalier – av bra kvalitet, helst gräsbetat och viltfångat. Fisk, skaldjur, fågel, rött kött, inälvsmat.
Grönsaker och rotfrukter – allt är tillåtet förutom nattskatteväxterna.
Frukt – all frukt går bra men max 20 gram per dag under läkningsfasen.
Svamp
Groddar – alla groddar från AIP godkända livsmedel, till exempel broccoligroddar och alfa alfa.
Alger – allt förutom spirulina och chlorella.
Fett – animaliskt fett (ej smör), kokosolja och olivolja.
Kryddor – alla blad, rot och barkkryddor så som örtkryddor, ingefära, lakritsrot, kanel och salt.
Mjöl – från kokos, jordmandel och kokbanan.
Dryck – vatten, te (rött, grönt och svart) och benbuljong.
Syrade livsmedel – surkål, kombucha och syrad kokosyoghurt vid återintroduktionen.

Livsmedel som utesluts under AIP:

Mjölkprodukter – mjölk, grädde, keso, ost, smör och yoghurt.
Spannmål och pseudospannmål – vete, råg, korn, havre, ris, majs. Teff, bovete, quinoa.
Baljväxter – bönor, linser och ärtor.
Potatisväxter/nattskatteväxter – potatis, aubergine, tomat, chili.
Ägg
Nötter, frön och fröbaserade kryddor – alla nötter och frön som valnöt, mandel, cashew, solrosfrö, chiafrö och sesamfrö. Kryddor som  kardemumma, peppar, senap och anis.
Växt och fröoljor – majsolja, rapsolja och linfröolja.
Socker – vitt socker, rörsocker, sirap, fruktos, maltos och agave.
Tillsatser och sötningsmedel

Övre bilden: Grönsaker och örter som används till benbuljong.
Bilder från vänster till höger: nyponsoppa, wok med scampi, renskav med rotmos, ugnsgrillad lax med rotfrukter och grönkål.

Att genomföra AIP

AIP kan vara en väldigt stor omställning för den som tidigare inte har tänkt så mycket på kosten. Det kan vara klokt att göra förändringarna lite i taget. Man kan behöva hjälp och stöttning. En kostrådgivare kan hjälpa dig att sätta upp mål och lägga upp en strategi som fungerar i längden. Jag erbjuder kostrådgivning både online och i personligt möte.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny