Boosta ditt immunförsvar!

Boosta ditt immunförsvar!

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar- 

Nu är det snart många av oss som är lediga i flera härliga dagar och kanske till och med ett par veckor. Vilket är en bra tid för återhämtning. Förutom julens alla klassiker så är det även vanligt att man blir sjuk så snabbt man släpper på stressen och kroppen får tid att koppla av.

December, januari och februari är dom värsta sjukmånaderna på hela året. Men eftersom både förkylningar och influensor ofta går att förebygga och även lindras när man väl blivit sjuk, så har jag skrivit ihop en lista över vad som är bra att ha hemma under dessa månader.

Manuka honung – är naturens egna antibiotika. Det finns studier som visar att denna speciella honung kan vara mer effektiv än antibiotika vid infektioner som bland annat halsfluss. Honungen har visat sig kunna skydda mot omkring 80 olika sorters bakterier. Honung är mycket bra som hostmedicin och fungerar betydligt bättre än de receptfria hostmedicinerna som mest innehåller socker. Manuka honungen kommer från nektar som bin samlar från Manukaträdets blommor på Nya Zeeland. Speciellt för denna honung är att den är rik på det bioaktiva ämnet methylglyoxal (MGO). Äkta manuka honung har en MGO- och UMF eller NPA-märkning. Ju högre värden desto större är honungens antibakteriella effekt. När man känner att man börjar bli sjuk så är det bra att direkt börja ta en tesked maunka honung morgon och kväll. Du kan köpa Manuka Honung här.
 
Salvia – en läkeväxt som är bakteriedödande och motverkar virus. Kryddan är mycket effektiv mot halsinfektioner. Användas bäst i te för att förebygga eller lindra influensa och förkylning. Den bästa salvian kommer från områdena runt medelhavet och mellanöstern och kan vara lite knepig att hitta. Jag köper själv från Matvärlden eller när vi är ute och reser, men salvia brukar också säljas färsk i mataffären på kruka.

Härligt örtte med salvia. Kombinera gärna salvian med echinaceate eller myntate. I mellanöstern kallas salvia för “maremia” och dricks ofta inför förlossningar, då salvia slappnar av och öppnar upp muskulaturen vilket underlättar förlossningen.  Salvia får dock endast drickas inför förlossningen och inte under graviditeten.

Röd solhatt – även kallad echinacea, minskar symtom vid förkylning eller influensa och kan också användas i förebyggande syfte. Finns att köpa som naturläkemedel på apoteken och kan även drickas som te. Teet kan du köpa här.
 
Oregano – motverkar både virus och är kraftigt antiseptisk. Kryddan har slemlösande egenskaper och lindrar vid hosta. Köp färsk, torkad eller som olja. Oljan hittar du här.
 
Timjan – är starkt bakterie- och virushämmande och bygger upp kroppens immunförsvar. Kryddan har i flera tusen år använts som hostmedicin då den är slemlösande och bra för lungorna. Använd i te eller som krydda i maten.
 
Vitlök – är effektivt mot svamp, parasiter, bakterier och virus. Stärker immunförsvaret och förkortar förkylningen.

Vitlök som är rostad i ugn är ett mycket gott tillbehör till maten. Recept hittar du här.

Cashewnötter – har ett högt innehåll av zink som är känt för att stärka immunförsvaret och är extra effektivt mot luftvägsinfektioner och förkylningar. Nötterna kan du köpa här.
 
Ingefära – har antiinflammatoriska egenskaper och innehåller rikligt med antioxidanter. Den  lindrar illamående och migrän. Ingefära hjälper även vid snuva, halsont och magbesvär. Köp färsk i mataffären och/eller som malt pulver. Pulvret hittar du här.
 
Ananas – innehåller ett enzym som heter bromelain som lindrar rethosta och verkar slemlösande. Ät en färsk skiva ananas eller använd den i juice. Bromelain verkar även kunna lindra vid bihåleinflammation och andra inflammationer i näsan som kan uppstå vid allergi. 
 
Äpple – är rikt på antioxidanter och motverkar flera sjukdomar. Enligt en amerikansk studie på drygt 8 000 personer behövde de som åt minst ett äpple om dagen använda färre receptbelagda mediciner.
 
Nypon – Innehåller upp till 60 ggr mer C-vitamin än citrusfrukter och håller dig frisk och stärker ditt immunförsvar. Förkortar även förkylningar. Enklast är att köpa nyponpulver eller nyponmjöl och använda i en smoothie. Nyponmjöl brukar finnas i mataffären och nyponpulver hittar du här.
 
Selleri – innehåller flera olika antioxidanter som motverkar inflammationer och stimulerar matsmältningen.

En riktig boost vid förkylningar med slem eller hosta. En juice på ananas, äpple och en stor bit ingefära. Använd en råsaftcentrifug och gör dina egna shottar och juicer. Du kan hitta flera olika råsaftcentrifuger här.

Kosttillskott:
D-vitamin – reglerar mängder av processer i vår kropp, bland annat vårt immunförsvar. Under vinterhalvåret bör de flesta av oss som bor i Norden ta tillskott av d-vitamin då vi får brist på grund av avsaknaden av sol som är vår främsta källa till vitaminet. D-vitamin köper du (wholefood) här eller (syntetiskt) här.
 
Zink – som är känt för att stärka immunförsvaret och är extra effektivt mot luftvägsinfektioner och förkylningar. Själv tar jag alltid kosttillskott med zink under influensa och förkylningstider. Zink köper du (wholefood) här eller (syntetiskt) här.
 
 
Allmänna tips!
  1. Var noga med att tvätta händerna med tvål och vatten, tänk på att även göra det när du äter ute!
  2. Ta aldrig med fingrarna i ansiktet när du är ute, särskilt inte i ögon och mun.
  3. Använd örtkryddor och drick gärna varma örtteer varje dag. 
  4. Se till att du äter ordentligt och får i dig av alla näringsämnen.
  5. Undvik socker och snabba kolhydrater som göder de dåliga tarmbakterierna.
  6. Håll dig varm! Var extra noga med att hålla huvud och nacke, händer, fötter och mage varma.
  7. Använd nässköljning både i förebyggande syfte och för att snabbare bli frisk, jag har tidigare skrivit en artikel om nässköljning som du kan läsa mer om här.
  8. Ta dig tid för återhämtning varje dag och låt inte stressen ta över ditt liv, jag har tidigare skrivit en artikel om stress som du kan läsa mer om här.
 
 
 

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Följer din blogg med glädje! Tack för allt du delar med dig av! Cajsan

    1. Tack Cajsan, vad roligt att höra!

Lämna ett svar

Stäng meny