Det här med dieter och bantning…

Det här med dieter och bantning…

Det finns en hel uppsjö av olika dieter och trenderna är många. Vi letar ständigt efter den senaste och bästa metoden att vara hälsosamma och gå ner i vikt. Det debatteras mycket om vad som är nyttigt och inte nyttigt. Väldigt ofta får man helt motsägelsefulla råd vilket tyvärr får många att ge upp. Man undrar vad som fungerar bäst och vilka livsmedel som är hälsosamma. Vad ”får” man egentligen äta?

Svaret är dock inte helt enkelt eftersom vi alla mår bra av olika kostupplägg. Det kan finnas flera anledningar till att man har svårt att gå ner i vikt och livsmedel påverkar oss olika. Men vi mår alla bra av att välja naturliga råvaror som är tillsatsfria och oprocessade. Om man läser en innehållsförteckning och inte förstår vad produkten innehåller så kommer inte heller vår kropp att veta hur den ska användas. Maten ska ge oss njutning och energi och inte orsaka oss ytterligare stress. Vi har olika förutsättningar och kroppsformer men vi är alla vackra på vårt eget unika sätt. Jag tycker att det är väldigt viktigt att lära sig att älska sig själv och inte identifiera sig alltför mycket med sin kropp. Det är betydligt mer motiverande att ändra sin kosthållning för att stärka sin hälsa och känna hur bra man kan må istället för att räkna kilon och ge sig själv ångest.

Om man vill göra en kostförändring eller gå ner i vikt handlar det om att hitta en kosthållning som man själv mår bra av och som man kan följa på lång sikt. Man bör ha lite tålamod och fundera över hur lång tid det tog att gå upp de där extra kilona och inte förvänta sig att gå ner alla kilona direkt. Ett bantningsprogram kan helt klart vara effektivt, men det är ingenting som man kan hålla i längden och studier visar att man oftast går upp alla kilona igen när ”kuren” är slut och inte sällan även ett par kilo extra. Även dieter som blir för strikta är svåra att hålla sig till på längre sikt då det är helt naturligt att man blir sugen på mat som inte är ”tillåtet”. Jag anser inte heller att det är hälsosamt att vara alltför fixerad vid vad och hur mycket man äter av olika livsmedel. Vi äter trots allt flera gånger om dagen. Att äta ska vara naturligt!

Meningslöst att räkna kalorier

Själv har jag aldrig följt varken en specifik diet eller bantat. Jag använder mig dock av aip-kost vid detox och för att boosta min kropps självläkning, men detta sker endast under en begränsad tid i läkningssyfte. Det kan absolut finnas mycket bra att hämta från olika dieter men det har aldrig fallit mig i smaken att följa olika listor, väga maten eller hålla på och räkna kalorier. Helt meningslöst i mitt tycke!

Under min första graviditet gick jag upp enormt mycket i vikt vilket kändes jobbigt då jag alltid tidigare varit normalviktig till smal. Jag var ute och promenerade 2 timmar varje dag och satt sällan still. Jag och sonen var aktiva och jag tyckte mig då äta ganska hälsosamt, men jag gick inte ner ett endaste gram i vikt! Under en lång period verkade det vara helt omöjligt att gå ner dom där envisa gravidkilona. Men med nya och bättre kostvanor gick jag sedan ner hela 30 kilo utan att ens träna. Så det går!

Jag äter efter en individuellt framtagen antiinflammatorisk kostplan. Jag äter det som jag tycker är gott och som får mig att må bra. Men jag följer ingen diet eller inriktning (såsom ifd-kost eller paleo). Jag utgår därför inte efter några listor om vad som är ”bra” eller ”dålig” mat. Kost är så himla individuellt och även mat som anses vara hälsosam behöver inte alltid vara nyttig på individnivå. Kosten behöver individanpassas av flera olika anledningar som till exempel ålder, kön, aktivitetsnivå, allergier, intoleranser och diagnoser. Själv är jag intolerant mot flera hälsosamma livsmedel som är tillåtna i princip alla dieter. Några av dessa är citron, basilika och brysselkål. Jag mår riktigt dåligt när jag äter detta och citron ger mig både yrsel, huvudvärk och ibs-mage. Därför är dessa livsmedel med andra ord inte bra för just mig medan de är väldigt hälsosamma för de flesta andra.

Livsmedel som alla borde undvika

Det finns däremot vissa livsmedel som inte är bra för någon oavsett om man har en intolerans eller ej och det är gluten, raffinerat socker och mjölkprodukter (med vissa undantag).

Jag äter aldrig gluten. Dels för att jag är intolerant mot både gluten och vete, men också för att det är det mest inflammatoriska livsmedlet. Gluten fastnar i tarmarna likt klister och kan orsaka läckande tarm med flera autoimmuna sjukdomar och födoämnesintoleranser som följd. Jag visste inte själv att jag var intolerant mot gluten förrän jag slutade äta det. Numer får jag en kraftig reaktion som varar i flera dagar om jag av misstag skulle få i mig det.

Raffinerat socker är också inflammatoriskt och leder till flera olika sjukdomar bland annat insulinresistens (diabetes typ 2). Jag äter väldigt sparsamt med socker och nästan uteslutande naturligt socker som kommer från frukt, honung och lönnsirap. Men jag använder ibland vanligt socker i vissa bakverk. Här resonerar jag att det jag har bakat själv ändå är betydligt nyttigare än bakverk som man kan köpa färdigt i affären. Dessutom kan jag själv bestämma och begränsa mängden socker. Jag får väldigt sällan sötsug längre så jag äter det väldigt sällan ändå.

När det kommer till mjölkprodukter så äter jag enbart ghee (klarnat smör, där man tagit bort både laktos och mjölkproteiner) och ibland vissa långlagrade ostar. Både jag och barnen har mjölkproteinallergi men vi kan alla äta ghee. Jag reagerar på ett mindre protein i mjölkprodukter (A-Lactalbumin) som binder sig till laktos och som kraftigt minskas vid framställning av vissa ostar. I mjölkprodukter är det annars mjölkproteinet kasein (det största proteinet) som är inflammatoriskt och anledningen till att man bör undvika dessa livsmedel. Mjölkprodukter är även en av våra mest processade livsmedel och det är ytterligare en anledning till att undvika dom. Personligen har jag också etiska skäl till varför jag undviker mjölkprodukter då jag tycker att djur ska behandlas med respekt och få leva naturligt, vilket de inte gör inom mjölkindustrin.

Maten vi äter spelar en stor roll i våra liv. Dels i sociala sammanhang och för njutning. Och dels för vår hälsa och välbefinnande. Det vi äter bygger vår kropp och kan fungera som medicin.

"Let food be thy medicine and medicine be thy food"

Hippokrates

Så här ser min egen kostplan ut:

  1. Periodisk 16/8 fasta 5-7 dagar i veckan.
  2. Äter naturlig och oftast ekologisk mat och undviker onödiga tillsatser.
  3. Utesluter alltid gluten och är mycket restriktiv med socker och mjölkprodukter.
  4. Utesluter de födoämnen som jag har en intolerans mot (testat via håranalys och genom AIP).
  5. Håller nere konsumtionen av stärkelserika livsmedel som vitt ris, majs och potatis.
  6. Fuskar ibland utan dåligt samvete. Här tillämpar jag 90/10 regeln och äter det jag blir sugen på. Det innebär att jag tillåter 10% skräpmat och följer min personliga kostplan 90% av tiden. Jag köper gärna en påse chips till helgen och dricker en Coca-Cola ibland. Jag kan även äta en större portion vitt ris eller äta en (glutenfri) hamburgare-meny med pommes och majonäs. Jag tillåter alltid mig själv att äta det jag är sugen på, men inte varje dag.

Det här äter jag mycket av:

  1. Grönsaker, rotfrukter, bär och frukt.
  2. Kött av bra kvalitet från gräsbetande och frigående djur. Nötkött, lamm, kyckling, fågel, fisk och skaldjur.
  3. Ägg.
  4. Bra och naturligt fett (t ex. ghee, kokosolja, fet fisk, frön och nötter).
  5. Frön och nötter.
  6. Färska kryddor och örter.

Låt kostomställningen få ta tid

För att ta fram min egen kostplan har jag använt mig av hårmineralanalys, dna-test och aip-kost Jag äter även extra mycket av livsmedel som innehåller vitaminer och mineraler som balanserar min adhd.

Det här är den kost som jag mår bäst av och tycker är god. Men jag har en lång kostresa bakom mig och har inte gjort alla förändringar på en gång. Jag började att ändrade min kost när jag var väldigt sjuk och hade massor av obehagliga symptom som inte sjukvården kunde hjälpa mig med. Jag studerade kost och lärde mig massor om kroppens självläkning. Jag märkte stor skillnad för varje pusselbit som föll på plats. Kroppen har en helt fantastisk förmåga att läka sig själv från vad vi utsätter den för. Vissa läkningsprocesser går fort medan andra tar lång tid. Men genom att hitta grundorsaken till symptomen kan vi bli friska på riktigt. För mig kom viktnedgången på köpet då jag gjorde kostförändringen helt och hållet för att läka min kropp och återfå min hälsa.

Om du vill göra en kostförändring så låt det få ta tid! Man behöver inte plocka bort allt som är onyttigt på en gång. Själv har jag tagit en sak i taget under hela min kostomställning och verkligen känt efter vad jag mår bra av och inte. Det är viktigt att man mår bra hela vägen och inte pressar sig själv för hårt.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny