Förbered med sallad & grönsaker inför veckan

Förbered med sallad & grönsaker inför veckan

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar – 

Det behöver inte vara varken tidskrävande eller jobbigt att äta mer sallad och grönsaker till varje måltid. Genom att förbereda och förvara maten på rätt sätt så kan du både spara tid och börja äta mer hälsosamt. Här visar jag hur du snabbt, effektivt och smidigt kan förbereda middagarna och luncherna inför veckan.

Jag gör alltid en stor sallad som räcker i flera dagar. Till salladen förbereder jag även till exempel grönsaksspiraler, fröer, linser/bönor och vinägrett/röra. Dessa kan sedan kombineras till olika rätter under veckan. Det är skönt att redan ha halva middagen klar när man kommer hem.

Detta använder jag:

  • Sallad. Jag brukar köpa romansallad och sedan en färdigblandad påse med salladsmix i säsong som jag fördelar 50/50. Jag brukar hyvla i några råa rotfrukter, ofta morot men palsternacka är också en favorit.
  • Lök. Löken finhackar jag eller skivar, men den får ligga i en egen burk så att den inte luktar i kylen. Vill man ha den lite mildare kan man lägga den i ett vattenbad en liten stund.
  • Grönsaksspiraler/pasta. Här kan man variera vecka för vecka. Använd till exempel rödbeta, zucchini, gurka eller kålrot. Om du vill göra din egen grönsakspasta så hittar du en recension av den jag använder och var du kan köpa den här.
  • Linser är en favorit då de har en kort tillagningstid och innehåller massa protein och andra nyttiga näringsämnen. Men även bönor eller kikärtor går bra att lägga in i lite olja och kryddor. Recept på linser och kikärtor som jag tillagar dom hittar du längre ner på sidan.
  • Frön är mycket rika på viktiga mineraler och fetter och förhöjer verkligen smaken på salladen. Du kan strö fröerna så som dom är över salladen eller rosta dom. Recept på rostade frön hittar du här. Förslag på frön är: hampafrö, sesamfrö, pumpafrö, solrosfrö och pinjenötter.
  • Vinägrett och/eller röra. Förslag och recept hittar du längre ner.

När du har en sallad- och grönsaksgrund som väntar på dig i kylen så räcker det med att tillaga resten av kvällens middag när du kommer hem. Men visst kan man även förbereda dessa också inför veckan om man vill. Själv föredrar jag att tillaga någonting nytt till kvällen som sedan även kan användas till morgondagens lunch. 

Här kommer några förslag på vad man kan lägga till:

  • Animalier: fisk, ekologisk kyckling, ekologisk nötfärsbiff, kokta ägg.
  • Veganska alternativ: Falafel, ekologisk tofu, grönsaksbiffar.
  • Extra grönsaker: Broccoli, sparris, avokado, ugnsgrillade rotfrukter.

Så här såg min första middag ut. Allt jag tillsatte var ugnsgrillad lax som jag kryddade med havssalt, timjan, rosmarin och svartpeppar.

Så här håller du salladen fräsch längre:

  1. Blanda aldrig vinägrett eller dressing direkt i salladsskålen utan ringla den över salladen på tallriken . 
  2. Undvik alltför blöta grönsaker som gurka och finriven morot. Jag brukar torka av gurkan med hushållspapper innan jag lägger i den. Alternativt kan man lägga gurkan i en egen skål. Morot kan hyvlas istället för att rivas, eller läggas i egen skål. 
  3. Förvara aldrig salladen täckt med plastfolie, detta skapar fukt som gör grönsakerna mjuka, sladdriga och vattniga.
  4. Använd ett par lager vanligt hushållspapper att täcka salladen med. Se till att omslut salladen ordentligt, även på sidorna. Pappret suger upp fukten och håller grönsakerna fuktade och fräscha.
  5. Gör gärna några olika skålar som inte blir alltför stora med olika grönsaker och täck enligt nedan.
  6. Linser & bönder ska istället inte bli torra. Jag blandar dom med olivolja, en skvätt äppelcidervinäger och kryddor. Du hittar recept för marinerade linser här och marinerade kikärtor här.

Här ser du hur jag förvarar sallad, lök, linser och egengjord vinägrett i kylen.

Även dressingen kan varieras så det passar bra till olika måltider. Gör en veckoplan och förbered det du kan och se till att ha hemma det som behövs inför veckan.

Förslag på dressingar och röror:

Återbruka

 

Jag återbrukar gärna glasburkar till diverse olika användningsområden. Så trist att lägga pengar på fler lådor än man behöver när man redan har betalt för fina glasburkar. Dessutom sparar man på naturens resurser, vilket är någonting som jag tycker är väldigt viktigt. Glasburkarna är även bra då dom håller tätt så att hela kylen slipper lukta lök. Jag har ett stort skåp med sparade burkar och hittar alltid någon som är i lagom storlek för det som ska förvaras. 

När salladen börjar ta slut blandar jag oftast allt i en skål för att få mer plats i kylen.

Den här salladen har stått i kylskåpet i tre dagar. Nästan lika fin och krispig som den var dag ett. Innehåller romansallad, gurkspiraler, rödlök, morot, rödbetspasta och tillagda sojabönor. Till detta åt jag kyckling och aioli (men var visst för hungrig för att få en bild på den färdiga tallriken).

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny