Behöver vi kosttillskott?

Behöver vi kosttillskott?

Artikeln innehåller annonslänkar.

Vi blir alltmer intresserade av hälsa och det finns ett stort utbud att kosttillskott på marknaden. Behöver vi verkligen ta dessa, går det bra med vilka som helst och finns det vitaminer som alla behöver ta?

I första hand bör vi alltid försöka att få i oss de vitaminer och mineraler som vi behöver via kosten. Men vår mat är tyvärr inte lika näringsrik nu som den var förr på grund av industrialiseringen och utarmade jordar. Vi behöver därför äta betydligt mer för att få i oss samma näring nu som man fick i sig förr. 

Det vi kan göra är att äta extra mycket av mat som innehåller de näringsämnen som vi lätt får brist på. Smoothies är till exempel väldigt bra om man behöver få i sig mer frukt och grönsaker, de kan man också boosta lite extra med naturliga näringspulver så som nyponpulver, lingonpulver och blåbärspulver (för att nämna några). 

När vi är stressade eller sjuka så gör vi av med mer näring och vid tarmproblem och allergier så har kroppen svårt att absorbera näringen. Även vid vissa diagnoser som till exempel adhd, förbrukas mer energi och brist på signalsubstanser ger då psykisk ohälsa. Personer som av olika anledningar har en begränsande kosthållning kan också behöva ta tillskott. 

Ibland behöver vi hjälpa till och stötta kroppen lite extra. Så under perioder kan det därför vara bra att ta tillskott för vissa. Jag rekommenderar inte att man tar tillskott i onödan eller att man köper tillskott av dålig kvalitét som faktiskt kan göra mer skada än nytta. Kosttillskott ska behandlas med respekt och du bör veta varför du tar dem.

Men det finns ett vitamin som i princip alla som bor i Norden bör äta under vinterhalvåret och det är vitamin D. Vi kan få i oss en viss del via kosten från till exempel fet fisk, äggula och svamp, men den mest betydelsefulla källan till vitamin D är solen (ca. 80%). Vår hud producerar vitaminet med hjälp av ultraviolett ljus från solen, men ljuset behöver ha rätt våglängd för att tillverkningen ska kunna ske.

I Norden kan vi därför inte producera vitaminet alls under oktober-mars. Efter sommaren kan vi kan lagra vitaminet i kroppen i högst tre månader, vilket betyder att om vi inte tar tillskott så är våra depåer helt tömda runt jul och nyår. Vitamin D är även en typ av hormon som har stor effekt på både östrogen, testosteron och kortisol. Vitaminet är involverat i ett stort antal processer i kroppen och samverkar med kalcium och magnesium. Utan tillräckliga mängder vitamin D så får vi heller inte i oss tillräckligt med kalcium och magnesium.

Det finns många studier som visar på att vi kan förebygga flera sjukdomar bara genom att se till att få i oss vitamin D, bland dessa är influensa, benskörhet, bröst och prostatacancer, MS, diabetes typ 1 och 2, ledgångsreumatism och hjärt och kärlsjukdom.

Vanliga symptom vid brist på vitamin D är depression, trötthet, dåligt humör, håravfall, blödande tandkött, högt blodtryck, fertilitetsproblem, bensmärta, muskelsvaghet och återkommande förkylningar och infektioner.

Personer som har extra stor risk att få brist på vitamin D är äldre, personer som av olika skäl täcker stora delar av huden och mörkhyade (ju mörkade hud ju längre tid behöver man vistas i solen för att huden ska kunna producera vitaminet).

Det finns två former av vitaminet, D3, kolekalciferol, som kommer från djurriket och från solens strålar, och D2 ergokalciferol som är ett vegetabilisk alternativ. D3 är den mest effektiva formen. Vilken dos som är lämplig att ta tvistar de lärda fortfarande om, jag förespråkar en dos på 2000 IE. Själv tar jag detta tillskott som är ett högkvalitativt wholefood tillskott vilket betyder att det inte är syntetiskt framställt. 

Dela på facebook
Dela på email
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny