Naturlig lindring vid pollenallergi

Naturlig lindring vid pollenallergi

– Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar – 

Våren och sommaren är härliga månader som är fulla av energi. Men lider man av pollenallergi kan man istället bli väldigt trött och få besvär med kliande ögon och svullna slemhinnor. För vissa är pollensäsongen lång och jobbig. Allergimedicinerna kan även göra att man blir ännu mer trött och får huvudvärk. Men det finns en hel del man kan göra själv för att lindra allergin helt naturligt som inte ger några biverkningar. Här kommer en stor guide om hur du kan minska dina besvär.

Våren är härlig när allt börjar spira och växa igen efter en lång vinter. Naturen har legat i dvala under flera månader och vi alla längtar efter värme och sommar. Samtidigt är en av fyra svenskar allergiska mot pollen vilket gör de här månaderna påfrestande för en stor del av befolkningen. Den vanligaste allergin är den mot björk och gräs vilket gör att de finaste månaderna på hela året inte alltid blir lika fantastiska för alla.

Så vad är det egentligen som händer i kroppen vid pollenallergi? När vi utsätts för de proteiner som finns i pollen och sporer så kan vår kropp utveckla en känslighet som gör att immunsystemet överreagerar. Oftast får vi då problem med slemhinnorna vilket leder till kliande ögon, rinnande näsa och nysningar. Detta sker därför att vi utsätts för så stora mängder pollen periodvis och vårt immunförsvar betraktar då dessa ämnen som inkräktare och försöker att göra sig av med dessa.

Pollenallergi kan även ge korsreaktioner med födoämnen. Det beror på att proteinerna från viss mat liknar de från pollen och då reagerar vårt immunförsvar med att försöker eliminera även dessa. Om man är allergisk mot pollen bör man därför undvika den mat som ger dessa korsreaktioner. Men man ska inte kategoriskt utesluta alla dessa livsmedel då man oftast inte reagerar på allt. Man bör dock vara lite extra vaksam på symptom och prova sig fram med vad som fungerar för en själv. Korsreaktioner ger inte lika allvarliga besvär, men man kan få symptom som klåda i mun, svalg och runt läppar. Många klarar av att äta denna mat om den först varit upphettad.

Vid björkpollenallergi kan man även reagera på:

  • Trädnötter som hasselnöt, cashewnöt, makadamianöt, mandel, paranöt, pekannöt, pistagenöt och valnöt.
  • Kärnfrukter som äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär och aprikos.
  • Grönsaker man kan reagera på är morot, selleri och potatisskal.
  • Kryddor som anis, curry, kummin, kamomill, pepparmint och paprika.
  • Även kiwi, jackfrukt, persimon, apelsin, vindruva, banan, granatäpple, clementin, ananas, avokado, mango, honungsmelon, fikon och passionsfrukt kan skapa reaktioner.

Vid gräspollenallergi kan man även reagera på:

  • Baljväxter som jordnötter, linser, ärtor och bönor.
  • Gurkväxter som gurka, pumpa och melon. 
  • Gräsväxter som vete, råg, korn, havre, majs, hirs och ris.
  • Lök och tomat.

Naturlig hjälp mot pollenallergi

  1. Den största hjälpen vid pollenallergi får du genom att stärka ditt immunförsvar. Det kan du göra genom att utesluta mat som ger korsreaktioner under pollensäsongen. Undvika den mest inflammatoriska maten som mjölkprodukter, gluten (vete, råg och korn) samt vitt socker. Dra ner på histaminrik mat genom att undvika inlagda eller vacumpackade livsmedel och prioritera så färsk mat som möjligt. Det finns också flera kosttillskott som kan vara hjälpsamma, se förslag längre ner.

  2. Använd en nässköljare varje dag under pollensäsongen. Läs gärna min artikel om nässköljning och lär dig mer här.

  3. Nasaleze allergy blocker – är en naturlig allergimedicin som fungerar genom ett cellulosapulver som sprayas i näsan och bildar en skyddande barriär som fångar upp och absorberar allergener. Sprayen börjar verka redan inom ett par minuter och effekten kvarstår i 6-8 timmar.

  4. Allmyn – är ett örttillskott med perilla som länge har används i Asien och är väldokumenterad. Perilla har flera funktioner, bland annat kan det bidra till den naturliga produktionen av vissa antikroppar och cytokiner, proteiner som delvis bidrar till ett normalt immunsystem. Perilla är även rik på antioxidanter och flavonoider.

  5. Rhinodoron från Weleda är en naturlig nässpray med aloe vera som rengör och lindrar. Därefter kan man smörja näsborrarna med lite sesamolja. Oljan förhindrar pollen från att få direkt kontakt med slemhinnorna och verkar mjukgörande. 

  6. Luftrenare – kan användas i de rum som du vistas i mest. Sovrummet är en bra placering. Det är ett effektivt sätt att förebygger besvär genom att filtrera bort pollen, sporer och damm.

  7. Akupunktur – studier visar att akupunktur kan stärka kroppen och minska känslighet för allergener.

Ytterligare tips som kan hjälpa är att:

  • Vädra inomhus när halterna är låga tidig morgon och kväll.
  • Byt sängkläder ofta.
  • Duscha när du kommer hem.
  • Undvik allt för nära kontakt med dina husdjur då de för med sig pollen i pälsen.

Nypon innehåller 60 gånger mer vitamin C än citrusfrukter och har även en smärtlindrande effekt.

Stärk immunförsvaret genom kosttillskott och supefoods

Holistic Pollenzym – är ett kosttillskott som stöttar immunsystemet, skyddar cellerna mot oxidativ stress och minskar trötthet och utmattning. Ingefäran bidrar till att upprätthålla optimal funktion i de övre luftvägarna och skyddar luftvägarnas slemhinnor.
Innehåller bromelain, vitamin C, ingefära, quercetin, kelp och rödalgextrakt.

Vitamin D – stärker immunförsvaret. Studier har visat att de som tar tillskott av vitamin D får mindre besvär av nysningar, nästäppa och rinnande näsa.

Vitamin C – är immunstärkande och minskar frisättningen av histamin. I stället för ett kosttillskott kan man även köpa nyponpulver som är mycket rikt på vitamin c. Bara att blanda ner i en smoothie.

Probiotika – har i flera studier visat sig kunna hjälpa mot allergier.

Quercetin – fungerar som en antihistamin och har en antiinflammatorisk effekt.

Ingefära – hjälper till att upprätthålla en optimal funktion i de övre luftvägarna och skyddar de övre luftvägarnas slemhinnor. Köp färsk, pulver eller i tablettform.

MSM – organiskt svavel – Kroppen är beroende av svavel för att avgiftningssystemet ska fungera och brist på ämnet kan leda till överkänslighetsreaktioner och allergi.

Bromelain – är ett enzym som kommer från ananas och kan minska inflammation.

Papain – är ett enzym som finns i papaya och som stöttar matsmältningen som i sin tur minskar histminnivåerna i kroppen.

Dela gärna med dig

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på print

Lämna ett svar

Stäng meny